Objektif utama PPPPM adalah untuk memberi bantuan dan khidmat kepada orang ramai yang menghadapi masalah dengan pihak Bank dan institusi kewangan.
Masyarakat di zaman moden ini boleh dikatakan semuanya terbelenggu dengan hutang untuk hidup, tidak kiralah sama ada hutang itu dibuat untuk keperluan atau untuk kemewahan, namun pada hakikatnya berhutang itu boleh dikatakan satu keperluan buat semua untuk hidup dengan selesa. Namun begitu, walaupun ramai yang hidup dalam hutang dapat hidup dalam keselesaan, namun begitu ramai juga yang terperangkap dengan jerat hidup berhutang. Boleh dikatakan 99% masyarakat kita terpaksa berhutang dengan Bank atau institusi kewangan untuk hidup dengan selesa. Dalam peratusan ini ramai juga yang bermasalah dengan pihak Bank apabila berlaku kesukaran membayar ansuran bulanan dan seterusnya berlaku keingkaran di pihak pemiutang.
Walaupun begitu, bukan seratus peratus kesalahan boleh diletakkan di atas bahu pemiutang apabila mereka menghadapi masalah untuk membayar balik hutang tersebut. Kesukaran hidup di Bandar, downsizing (pengecilan syarikat) oleh sesetengah syarikat, yang mengakibatkan pemecatan pekerja, kenaikan kos kehidupan, pertambahan ahli keluarga, masalah kesihatan dan masalah rumahtangga adalah antara punca-punca utama yang tidak dielakkan oleh masyarakat yang seterusnya menjadi penyebab kepada kegagalan untuk membayar balik hutang kepada pihak pemberi hutang.
Pihak pemberi hutang pula tidak akan peduli apa permasalahan, apa beban, apa kesukaran yang dihadapi oleh pemiutang, apa yang penting bagi mereka adalah persetujuan yang telah diberi dan dimeterai oleh pemiutang melalui Agreement (Perjanjian) yang telah ditandatangani, tidak kira lah sama ada Agreement itu berbentuk konvensional ataupun menurut syariah Islam (Agreement yang mana kami percaya 99% peratus peminjam atau pemiutang tidak pernah baca dan tidak faham). Apa yang penting bagi mereka, telah berlaku keingkaran oleh pemiutang dan pemiutang harus bersedia menanggung akibat daripada keingkaran mereka, tidak kira lah apa pun masalah yang mereka hadapi.
Apa yang mereka tahu, pemiutang perlu membayar apa yang tertunggak, termasuklah apa sahaja caj-caj yuran-yuran faedah- faedah upah-upah yang dikenakan seperti penalti, yuran guaman, faedah di atas faedah dan berbagai jenis penalti lagi yang kami sendiri tidak faham. Yang susah menjadi lebih susah, yang menanggung beban ditambah pula bebannya. Walau rayuan dan rintihan disuarakan oleh peminjam atau pemiutang, rintihan ini tidak didengar dan di ambil peduli bak seperti kata pepatah Inggeris “it only falls on deaf ears” ia hanya didengar oleh telinga-telinga yang tuli yang tidak mendengar langsung rayuan dan rintihan yang dibuat. Yang susah menjadi lebih susah, yang menanggung beban ditambah pula bebannya.
Di sini, bermulalah tugas dan khidmat kami dengan menghulurkan tangan untuk membantu orang ramai yang tertindas dan ditindas oleh pihak-pihak kapitalis yang menekan pengguna tanpa belas kasihan. Kami cuba untuk membantu orang ramai yang menghadapi masalah dengan pihak Bank atau institusi kewangan, kami pinjamkan telinga kami, kami hulurkan bahu kami sebagai tempat mengadu, kami dengar setiap rintihan, kami cuba bantu sedaya upaya kami. Rayuan orang ramai kami akan majukan kepada pihak atasan Bank, kami akan bantu dengan menjadi orang tengah di antara pengguna, peminjam dan pemiutang dengan pihak Bank, kami titipkan surat rayuan dengan memberi alasan dan sebab beserta dengan bukti kukuh dan kami majukan ke pihak atasan. Sekiranya tidak berkesan kami akan majukan kepada pihak berwajib, seperti jabatan-jabatan kerajaan berkaitan dan juga menteri-menteri berkenaan.
Kami telah berjumpa dengan menteri yang berkenaan dan pihak menteri menyokong penuh usaha kami kerana mereka juga sedar ramai orang yang tersepit dalam permasalahan ini disebabkan kesempitan hidup dan tekanan hidup disebabkan masalah-masalah yang menimpa yang tidak dapat dielakkan.
Segala masalah yang diajukan dan dibawa kepada kami tidak akan kami tolak dan kami akan cuba bantu dan selesaikan, tidak kira apa jua permasalahan sama ada masalah kad kredit, pinjaman kenderaan, pinjaman peribadi, pinjaman perumahan dan hartanah, pinjaman pelajaran, masalah bankrapsi, masalah rumah dan hartanah hendak dilelong oleh pihak Bank, semuanya akan kami bantu dengan sebaik mungkin.
Kami percaya dan yakin, dengan usaha kami ini sedikit sebanyak kami akan dapat membantu, untuk makluman,kerja-kerja sebegini telah lama kami lakukan secara persendirian dan hasilnya amat menggalakkan, pihak Bank sudi bekerjasama dengan kami sekiranya ianya dilakukan secara professional dan berhemah, ada sesetangah Bank telah memberi potongan atau waiver yang banyak ke atas hutang tertunggak apabila rayuan dibuat.
Sebagai contoh, dalam kes masalah pinjaman perumahan dan hartanah, dengan kepakaran yang ada pada kami, selain daripada mendapatkan pengurangan hutang yang tertunggan ke jumlah yang munasabah, kami juga bertindak membantu peminjam untuk melupuskan harta mereka yang membawa beban kepada mereka, kami percaya sekiranya peminjam tidak lagi mampu untuk menanggung hutang asset atau harta mereka, adalah lebih baik sekiranya asset tersebut dilupusakan. Kami bertindak menghubungi ejen- ejen hartanah yang bernaung di bawah PPPPM dan melupuskan asset tersebut, selain daripada dapat bebas daripada belenggu hutang, pengguna atau peminjam juga dapat menikmati hasil penjualan untuk menanggung kos kehidupan yang tinggi. Sekiranya mereka ingin mendapatkan asset lain sebagai ganti, kami juga bertindak untuk mencari ganti asset yang lebih rendah nilainya sesuai dengan kemampuan mereka yang semasa. Kami percaya, langkah yang paling bijak untuk peminjam atau pengguna, adalah untuk hidup di atas dasar kemampuan kita dan tidak memiliki asset melampai kemampuan kita.
Dalam hal-hal bankrapsi pula, kami juga telah membantu banyak peminjam dan pengguna bebas daripada masalah bankrapsi, permasalahan mereka kami bawa kepada pihak atasan Bank, jika peminjam mempunyai harta seperti rumah dan tanah, kami lupuskan tanah tersebut dengan harga berpatutan dan seterusnya kami selesaikan proses pelepasan bankrapsi dengan membayar kepada pihak Bank atau Jabatan Insolvensi dan seterusnya melepaskan peminjam dari status bankrap. Ramai individu telah kami bantu dalam hal ini dan kami percaya masih ramai lagi individu yang bankrap yang buntu dan tidak tahu bagaimana untuk bebas dari situasi ini, dan mereka ini lah yang ingin kami bantu.
Dan kini setelah PPPPM ditubuhkan dan dirasmikan kami berasa amat yakin dan percaya ianya adalah platform yang terbaik untuk kami bergerak di atas nama Non-Governmental Organisation (NGO) yang disokong oleh Kerajaan dengan satu matlamat dan satu tujuan iaitu untuk membantu, menolong dan mengeluarkan dan membebaskan pengguna, peminjam dan pemiutang daripada permasalahan keberhutangan yang mereka hadapi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan